Jak bezpiecznie pracować z samochodem w domu

Jeśli utknąłeś w domu z powodu blokady koronaawirusowej lub po prostu chcesz wziąć udział w konserwacji samochodu, być może nadszedł czas, aby rozwiązać niektóre z problemów z samochodem.

Oczywiście są pewne rzeczy, które będziesz chciał wziąć pod uwagę, zanim zabrudzisz sobie ręce, a wśród nich najważniejsze to zdolność do wykonywania ogólnych czynności konserwacyjnych bez narażania bezpieczeństwa własnego lub innych osób oraz bez uszczerbku dla niezawodności pojazdu.

Jeśli otwieranie maski silnika i przekręcanie klucza lub dwóch bez pogarszania stanu rzeczy nie leży w twoim zestawie umiejętności, lepiej jest skorzystać z usług wykwalifikowanego warsztatu - większość z nich została uznana za "niezbędną" przez władze państwowe i miejskie, co oznacza, że będą one otwarte dla biznesu w najbliższej przyszłości.

"Jeśli chodzi o doświadczenie, to najlepiej jest pozostać na swoim pasie ruchu", mówi John Ibbotson, główny mechanik Consumer Reports. "Prawidłowo pozbywaj się płynów, używaj odpowiednich narzędzi i oglądaj film na YouTube, jeśli nie jesteś pewien, jak coś zrobić."

Jeśli trochę pokręciłeś się w domowych projektach naprawczych i masz kilka podstawowych narzędzi i dużo cierpliwości, CR ma kilka podstawowych wytycznych, które zapewnią, że Twoje przygody w mechanice samochodowej będą bezpieczne i satysfakcjonujące. Ci z Was, którzy mają w warsztacie dobrze wykorzystany podnośnik silnikowy i kilka zaangażowanych projektów pod pasem (wiecie, kim jesteście) nie znajdą tu zbyt wiele, czego jeszcze nie wiecie. Ale jeśli jesteś stosunkowo początkujący, lub nawet trochę zardzewiały, oto kilka względów, które mają na celu utrzymanie cię na właściwym torze.

Kilka podstawowych środków ostrożności

Pracuj w ramach swojego poziomu umiejętności. Wymiana oleju jest prosta, ale jeśli jest jakaś szansa, że możesz to spieprzyć, zapłać, żeby zrobił to profesjonalista. Gwint śruby spustowej oleju może być kosztowny do wymiany. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, jak coś zrobić, YouTube może być dobrym źródłem informacji o tym, jak to zrobić, choć jakość porad, które tam znajdziesz, nie jest nieomylna.

Nigdy, przenigdy nie polegaj na podnośniku, który wspiera pojazd, gdy jesteś pod nim. Dotyczy to zarówno podnośnika hydraulicznego podłogowego lub butelkowego w profesjonalnym stylu, jak i podnośnika śrubowego, który większość samochodów schowała gdzieś w celu wymiany płaskiej opony. Jeśli masz zamiar w ogóle znaleźć się pod samochodem, upewnij się, że jest on mocno podparty na parze stojaków na podnośnik w punkcie pod pojazdem, który jest w stanie unieść jego ciężar. Nie chcesz, aby podnośnik przebijał się przez podłogę Twojego samochodu.

Zawsze miej pod ręką gaśnicę, gdy pracujesz nad samochodem. Pojazdy silnikowe - napędzane benzyną, olejem napędowym lub elektrycznością - mogą się zapalić, nawet gdy jesteś ostrożny. Upewnij się, że gaśnica jest w pełni naładowana i że wiesz, jak jej właściwie używać. Bądź świadomy, co zrobić , gdy Twój samochód się zapali.

Traktuj łatwopalne ciecze i inne materiały z szacunkiem, na jaki zasługują. Puszki z benzyną i rozpuszczalniki powinny być zawsze zamykane i przechowywane w specjalnej szafce z materiałami łatwopalnymi, z dala od iskier elektrycznych i innych potencjalnych źródeł zapłonu.

Należy nosić odpowiednie wyposażenie ochronne. Obejmuje to okulary ochronne, długie rękawy i spodnie, buty lub buty z zapiętymi palcami oraz rękawice.

Nie wykonywać żadnej pracy pod samochodem, chyba że ktoś inny jest w domu. W razie wypadku trzymaj pod ręką telefon.

Zawsze pracuj na równej powierzchni. Jeśli zamierzasz podnieść samochód na asfaltowym podjeździe, dobrze jest umieścić każdy stojak z podnośnikiem na desce, aby zapobiec uszkodzeniu asfaltu.

Upewnij się, że posiadasz wszystkie odpowiednie części i płyny. I porównaj nowe części ze starymi, aby potwierdzić, że pasują.

Wykonuj pracę w godzinach, kiedy możesz podskoczyć do sklepu z częściami samochodowymi. Nigdy nie wiadomo, kiedy będziesz potrzebował dodatkowych części, np. uszczelki do miski olejowej.

Utylizuj płyny w odpowiedni sposób. Płyny odprowadzane z samochodu powinny być zabrane do sklepu z częściami samochodowymi, zakładu recyklingu lub stacji transferowej, a nie wylewane lub wrzucane do kosza. Mogą być pewne dni w miesiącu, kiedy chemikalia są przetwarzane.

Jeśli nawet w najmniejszym stopniu nie masz wątpliwości co do swoich możliwości, zrób to profesjonalista. Wycieki ropy są niechlujne i mają potencjał do wywoływania pożarów. Niewłaściwie wykonane naprawy hamulców i układu kierowniczego mogą zagrozić bezpieczeństwu twojego pojazdu.

Gdzie szukać części i materiałów eksploatacyjnych

Sklepy z częściami zamiennymi są na ogół otwarte jako "niezbędne" firmy, a jeśli musisz iść do jednego z nich, upewnij się, że podejmujesz takie same środki ostrożności, jak w sklepie spożywczym. Ale najlepszym sposobem jest planowanie z wyprzedzeniem i zamawianie części online przez głównego dostawcę części samochodowych, takich jak Advance Auto Parts, AutoZone, NAPA, lub Summit Racing. Należy pamiętać, że niektórzy dostawcy nie będą wysyłać płynów lub rozpuszczalników.

Konserwacja, którą można zrobić w domu

Poniżej znajduje się lista prostych procedur naprawy i konserwacji, które mogą być wykonywane w domu. Filmy wideo z YouTube mogą być dobrym przewodnikiem po prawidłowych procedurach, podobnie jak instrukcje napraw specyficzne dla Chilton lub Haynes. Złotym standardem dla instrukcji proceduralnych jest fabryczna instrukcja serwisowa specyficzna dla pojazdu, nad którym będziecie Państwo pracować.

Sprawdź poziom płynów. Większość samochodów (choć nie wszystkie) oferuje sposoby sprawdzania oleju silnikowego, płynu przekładniowego, płynu wspomagania układu kierowniczego, płynu hamulcowego, płynu chłodzącego oraz oleju do przekładni i skrzyni biegów. Upewnij się, że stosujesz rodzaj i ilość oleju lub płynu zalecanego przez producenta pojazdu. Należy również mieć świadomość, że przepełnienie może spowodować więcej uszkodzeń niż nieznacznie niski poziom płynu.

Sprawdzić ciśnienie w oponach . Na naklejce lub tabliczce wewnątrz drzwi kierowcy znajduje się informacja o właściwym ciśnieniu dla każdego zestawu opon. (Ciśnienie powietrza w oponach z przodu i z tyłu może się nieznacznie różnić.) Są to ciśnienia zimne, dlatego przed jazdą samochodem należy sprawdzić je za pomocą ciśnieniomierza.

Sprawdź/zmień żarówki. Włączyć światła, a następnie poprosić o pomoc w monitorowaniu przedniej i tylnej części pojazdu podczas włączania świateł hamowania, kierunkowskazów i świateł awaryjnych. Jeśli żarówki są spalone, należy je wymienić zgodnie z zaleceniami producenta.

Sprawdzić/wymienić pióra wycieraczek przedniej szyby. Pióra wycieraczek wytrzymują około sześciu miesięcy i powinny być w stanie wycierać wodę z szyby, nie pozostawiając zbyt wielu smug. Jeśli gumowe pióra wycieraczek są wysuszone, należy je wymienić. Wiele sklepów z częściami samochodowymi zrobi to za darmo, jeśli nie będziesz miał takiej skłonności.

Sprawdź/wymień filtry powietrza. Większość pojazdów ma dwa filtry - filtr powietrza wlotowego silnika i filtr powietrza w kabinie, który zapobiega przedostawaniu się pyłków i innych zanieczyszczeń powietrza do wnętrza przedziału pasażerskiego. Oba powinny być czyste i wolne od nadmiernych zanieczyszczeń i dużych pozostałości. Jeśli są brudne, należy je wymienić. Zazwyczaj jest to dość proste.

Sprawdzić pasy i węże . Węże chłodzące i grzewcze, które są narażone na wysokie temperatury, są najbardziej narażone na awarie. Szukajcie pęknięć i nieszczelności. Sprawdzić inne węże pod kątem pęknięć, mokrych miejsc i innych uszkodzeń. Pas wężowy można sprawdzić, przekręcając go na dłuższą metę, aby sprawdzić jego żebrowany spód. Jeśli widzisz pęknięcia, szyby lub oddzielenie warstw, lub jeśli pas wygląda na suchy, wymień go.

Sprawdź akumulator samochodowy. Sprawdź zaciski akumulatora i końcówki przewodów pod kątem korozji lub uszkodzeń i weź pod uwagę wiek akumulatora. Zgodnie z normą AAA, akumulatory samochodowe trwają zazwyczaj od trzech do pięciu lat. Data produkcji powinna być wydrukowana na naklejce na górze akumulatora. Jeśli bieguny akumulatora są skorodowane, można je czyścić specjalną szczotką dostępną w większości sklepów z częściami samochodowymi. W przypadku odłączenia przewodów akumulatora należy najpierw usunąć przewód ujemny, aby uniknąć powstawania łuku elektrycznego i iskier.

Należy wymienić olej i filtr. W większości pojazdów jest to prosta operacja. Przed spuszczeniem oleju ze skrzyni korbowej zawsze upewnij się, że masz wystarczającą ilość nowego oleju oraz że otwór wlewowy jest otwarty i dostępny. Silnik powinien być ciepły. Jeśli nie możesz dosięgnąć korka spustowego bez podnoszenia przedniej części samochodu, upewnij się, że w bezpieczny sposób używasz podnośnika i podstawki pod podnośnik - lub rampy i kliny pod koła. Należy użyć miski spustowej, która jest wystarczająco szeroka, aby wyłapać rozlany olej z filtra i zawsze prawidłowo utylizować zużyty olej. Dobrym pomysłem jest również noszenie rękawic.

Ustawić system informacyjno-rozrywkowy. Jeśli nigdy się do niego nie przyzwyczaiłeś, teraz jest dobry moment, aby sparować urządzenia Bluetooth, ustawić osobiste preferencje, takie jak ustawienia audio i pamięć fotela, oraz dostosować tryby jazdy pojazdu. Możesz także wprowadzić do systemu nawigacyjnego swój dom i inne popularne miejsca.

Usuń bałagan. Wyczyść śmieci, stare czasopisma, leżaki plażowe, koszykówkę bez powietrza i inne śmieci, które gromadzą się w trakcie intensywnego życia. Twój nowo odkryty przestój jest w samą porę na wiosenne sprzątanie.

Dla Bardziej Zaawansowanego Mechanika Domowego

Sprawdzić układ wydechowy. Podnieść pojazd i bezpiecznie podeprzeć go na stojakach podnośnikowych. Zaczynając od przedniej części pojazdu, przyjrzyj się przewodom wydechowym, katalizatorom, rezonatorom i tłumikom, zwracając uwagę na silne osady rdzy i sadzy, które są znakiem ostrzegawczym o wyciekach z otworków. Wycieki z układu wydechowego stanowią zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa i powinny być niezwłocznie naprawiane przez specjalistę.

Sprawdzić hamulce. Poluzować nakrętki na końcówkach kół, gdy koła znajdują się jeszcze na ziemi. Unieść pojazd i bezpiecznie podeprzeć go na podnośnikach. Zdjąć koła. Zapoznać się z danymi producenta dotyczącymi odpowiedniej grubości klocków i szczęk hamulcowych. W przypadku hamulców tarczowych w zacisku zazwyczaj znajduje się okienko, przez które można zobaczyć grubość klocków hamulcowych. Jeśli są one poniżej standardów producenta, należy je wymienić. Hamulce bębnowe nadal znajdują się na tylnych kołach niektórych pojazdów. Aby je sprawdzić, należy zdjąć koło, a następnie postępować zgodnie z procedurą producenta dotyczącą demontażu bębnów. (Zwykle zsuwają się.) Należy zwrócić uwagę na grubość okładzin szczęk hamulcowych i wymienić je, jeśli są zużyte poniżej norm producenta.

Rotacja opon. Po zdjęciu kół może być dobry moment na obrócenie opon, zakładając, że przednie i tylne koła oraz opony są tego samego rozmiaru (najpierw należy sprawdzić). Opony należy również obracać tylko wtedy, gdy są one potrzebne. Załóż dwie najlepsze opony na przednie koła. Nie powinno być żadnych zmian z boku na bok. Jest to również dobry moment na sprawdzenie nierównomiernego zużycia, co wskazuje na potrzebę wyrównania i ewentualnie zużytych części zawieszenia. Podczas zakładania kół z powrotem na samochód, dokręcić ręcznie nakrętki mocujące, opuścić pojazd, a następnie dokręcić nakrętki mocujące do momentu obrotowego określonego przez producenta za pomocą klucza dynamometrycznego. Przejechać samochód na krótką odległość i ponownie sprawdzić moment obrotowy.

O serwisie

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Czy warto wypożyczać samochód?
Jak wygląda Polski rynek wypożyczalni samochodów?
Ile kosztuje wypożyczenie samochodu?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u Nas.

 

Kontakt

kontakt@filipekauto.pl

Galeria