Wyrównanie kół - przewodnik

Pewnie zastanawiasz się, że skoro twój samochód w momencie zakupu był w porządku, to co by było potrzebne do jego ustawienia kół kilka miesięcy później? Cóż, odpowiedź na to pytanie jest zróżnicowana, w zależności od kilku czynników, które powodują zużycie opon i ich niewłaściwe ustawienie. Cały system, w którym wszystkie elementy karoserii są połączone z kołem, może zostać rozłączony na skutek nieostrożnych nawyków jazdy. Regulacja geometrii kół jest częścią regulacji zawieszenia pojazdu.

Czym jest osiowanie kół?

Geometria osiowania kół jest procesem polegającym na ustawieniu opon w jednej linii, tzn. zapewnieniu optymalnych kątów nachylenia kół względem siebie i powierzchni drogi. Nasze style jazdy, wyboiste drogi, brak skoków lub "spowolnienie" znaków i inne tego typu praktyki w końcu powodują niewspółosiowość kół. I jest niezwykle ważne nie tylko dla Twojego pojazdu, ale także dla Twojego bezpieczeństwa, aby cały ekosystem funkcjonował prawidłowo.

Rola ustawiania kół

Czy kiedykolwiek czułeś coś złego w tym, jak mogłeś zrównoważyć napęd na drodze? Regulacja geometrii kół jest ważnym wymogiem serwisowym dla zachowania równowagi w samochodzie i Twojego bezpieczeństwa na drodze.

Zatrzymanie się może być dłuższe, a zakręt w lewo może być w rzeczywistości przechylony w prawo. Oto przykłady problemów z geometrią kół samochodu.

Poniższe punkty mogą pomóc w zrozumieniu roli zbieżności kół oraz tego, dlaczego jest ona kluczowym wymogiem:

  • Niewłaściwie ustawione opony stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa osoby obsługującej samochód. Są one wynikiem nierównomiernego lub zbyt dużego zużycia opon. Źle zużyte opony tracą przyczepność na drodze, mają znacznie mniejsze tarcie na nawierzchni i w rezultacie mają tendencję do poślizgu i poślizgu również na zwykłych drogach, co z kolei stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa.
  • Zużyte opony spowodują nawet, że kierowca straci przyczepność i przyczepność na drodze. Podczas jazdy po nierównych drogach nie powinno się nigdy jeździć pojazdem źle ustawionym, a jazda w dół po normalnych drogach staje się koszmarem z powodu utraty równowagi, trzęsienia się i odbijania zawieszenia samochodu.
  • Niewłaściwie ustawiony samochód, pozostawiony bez nadzoru, może w przyszłości spowodować większe szkody - nie tylko na froncie finansowym, ale również na froncie bezpieczeństwa. Odpowiednio wczesne ustawienie samochodu pomoże nie tylko utrzymać gazowy przebieg w ryzach, zapobiec dodatkowemu zużyciu oleju, ale także zapobiec dodatkowym kosztom, które mogą być związane z uszkodzonymi częściami lub błędami wynikającymi z jazdy niewłaściwie ustawionym pojazdem.

Oznaki, że trzeba wyrównać koła

Jeśli zauważysz którykolwiek z poniższych objawów, może to oznaczać, że musisz sprawdzić swoje koła i ustabilizować zawieszenie pojazdu:

  • Kierownica jest przechylona na obie strony, nawet jeśli przednie koła są ustawione prostopadle do drogi.
  • Podczas jazdy prosto po drodze pojazd automatycznie ściąga na "lewą" lub "prawą" stronę.
  • Nierównomierny bieżnik opon i ich szybsze zużycie.
  • Kierownica nadal wibruje.
  • Przyczepność na kierownicy jest albo zbyt ciasna, albo zbyt luźna.

Jakie są rodzaje wyrównania kół?

Istnieją trzy podstawowe rodzaje geometrii ustawienia kół:

Jeden z najbardziej podstawowych typów, nazywany również "osiowaniem przód-tył". W tym typie, jak sama nazwa wskazuje, tylko przednie koła są wyrównane, a nie tylne.

Zazwyczaj odbywa się to w pojazdach z napędem na cztery koła i na wszystkie koła, w tym typie wszystkie cztery koła są wyrównane poprzez ustawienie kątów tylnej osi.

Zazwyczaj zalecany dla pojazdów z pełną osią tylną, ten typ ustawienia ma na celu zapewnienie, że wszystkie cztery koła są wyrównane do siebie poprzez połączenie osi ciągu z osią przednią.

W jaki sposób wykonuje się osiowanie samochodu?

Na tym etapie mechanik zabiera samochód na jazdę próbną, rozwiązuje wszystkie problemy, a następnie rozpoczyna serwisowanie, podnosząc samochód i sprawdzając stan zawieszenia, ciśnienia w oponach oraz innych elementów.

  1. Wyrównanie dwóch kół

  2. Wyrównanie czterech kół

  3. Wyrównanie ciągu Wyrównanie ciągu Wyrównanie ciągu

Serwisowanie samochodu odbywa się zgodnie z marką i modelem pojazdu oraz zgodnie ze specyfikacją producenta. Poniżej znajdują się główne obszary, którymi zajmie się specjalista odpowiedzialny za serwis samochodowy:

Krzywizna

Kąt pochylenia to pionowy kąt nachylenia opon przy oglądaniu od przodu. Ujemny kąt pochylenia sugeruje zbyt duży kąt pochylenia do wewnątrz, a dodatni kąt pochylenia na zewnątrz.

Kąt

Wyściółka to kąt nachylenia kół do przodu lub do tyłu widziany z boku samochodu. Dodatni kąt oznacza przechylenie w kierunku kierowcy, a ujemny kąt oznacza odchylenie od kierowcy, w kierunku przedniej części samochodu.

Na koniec mechanik zapewnia centralne ustawienie kierownicy oraz końcową kontrolę zawieszenia i ogólnego ustawienia samochodu.

O serwisie

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Czy warto wypożyczać samochód?
Jak wygląda Polski rynek wypożyczalni samochodów?
Ile kosztuje wypożyczenie samochodu?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u Nas.

 

Kontakt

kontakt@filipekauto.pl

Galeria