Jak wymienić klocki hamulcowe

Jak wymienić klocki hamulcowe

05 marca 2015, 10:44 hamulce serwis hamulcowy

Klocki hamulcowe to jedna z tych części samochodu, które ulegają największemu zużyciu. Jeśli regularnie jeździsz w mieście, może się okazać, że musisz wymieniać klocki hamulcowe bardziej regularnie, ponieważ jazda w mieście wymaga częstszego zatrzymywania się. Klocki hamulcowe mogą wymagać wymiany dość często, ale dobrą wiadomością jest to, że są one łatwe do wymiany i można to zrobić samemu bez konieczności posiadania specjalistycznych narzędzi.

Jak wymienić klocki hamulcowe w samochodzie

  • Poluzuj nakrętki na każdym z kół. Następnie podnieś samochód za pomocą podnośnika. Zdejmij całkowicie koła (po jednym na raz), aby uzyskać pełny dostęp do zespołu hamulcowego.
  • Zlokalizuj dwie śruby, które utrzymują zacisk hamulcowy w odpowiedniej pozycji. Jeśli nie możesz ich znaleźć, powinieneś być w stanie znaleźć schemat w instrukcji obsługi samochodu lub można szukać w Internecie dla konkretnej lokalizacji w swojej marki i modelu samochodu. Będziesz musiał usunąć dolną z tych dwóch śrub.
  • Kiedy ta śruba zostanie usunięta, zacisk obróci się do góry. Przewód hydrauliczny jest elastyczny, więc będzie się przesuwał, aby to umożliwić. Nie ma potrzeby odłączania żadnych przewodów hydraulicznych w żadnym momencie tego procesu.
  • Teraz już bardzo łatwo będzie można zobaczyć same klocki hamulcowe i sprawdzić ich stan. O tym, czy wymagają wymiany, można się przekonać na jeden z dwóch sposobów. Po pierwsze, jeśli wskaźniki (małe metalowe wypustki) zetkną się z wirnikami, będzie wiadomo, że klocki są zużyte. Po drugie, materiał cierny na każdym klocku hamulcowym powinien mieć grubość co najmniej jednej ósmej cala we wszystkich punktach. Jeśli spadnie poniżej tej wartości, to zdecydowanie powinieneś zamontować nowe klocki hamulcowe.
  • Następnie wystarczy zsunąć klocki hamulcowe spod zacisków i zdjąć je z koła. Twoje nowe klocki hamulcowe będą również dostarczane z nowymi klipsami zabezpieczającymi. Klipsy po prostu zatrzasną się na miejscu i nie powinieneś mieć potrzeby przykręcania lub odkręcania czegokolwiek. Zawsze używaj klipsów, które są dostarczane z nowym klockiem hamulcowym, a nie ponownie używać starych, na wszelki wypadek, jeśli są uszkodzone i nie można powiedzieć. Każdy klocek hamulcowy ma zazwyczaj 2 zaciski, wystarczy wymienić jeden na raz.
  • Prawdopodobnie zauważysz, że nowe klocki hamulcowe są dostarczane z paczką smaru. Nie wyrzucaj go! Nałóż niewielką ilość na każdy z klipsów, aby nie piszczały za bardzo.
  • Montaż nowych klocków hamulcowych jest tak samo łatwy, jak wyjęcie starych, ale nowe zaciski mogą być nieco ciaśniejsze.
  • Może się okazać, że tłoczki w Twoim samochodzie trzeba będzie odsunąć, aby zrobić miejsce dla nowych klocków hamulcowych, które będą grubsze od zużytych. Tłoczki są częścią samochodu, które poruszają się po naciśnięciu pedału hamulca i ściskają klocki hamulcowe, które zatrzymują wirnik, który z kolei zatrzymuje samochód.
  • Będziesz musiał użyć zacisku C, aby popchnąć tłoki z powrotem, aby zrobić miejsce dla nowych klocków hamulcowych. Jeśli Twój samochód ma więcej niż jeden tłok na jeden klocek hamulcowy, będziesz musiał popchnąć je oba jednocześnie, w przeciwnym razie jeden z nich może zostać odłączony. Upewnij się, że zachowasz szczególną ostrożność na tym etapie, wymaga to dużo cierpliwości, ale będzie to różnica między bezpieczną wymianą klocków hamulcowych a znacznym pogorszeniem problemu. Cokolwiek robisz, nie uszkodź gumowej uszczelki, która otacza i chroni tłoczki. Upewnij się, że stosujesz stały nacisk przez cały czas i nie wykonuj żadnych gwałtownych ruchów.
  • Należy pamiętać, że po wciśnięciu tłoczków do tyłu, poziom płynu hamulcowego w samochodzie wzrośnie. Jeśli samochód był niedawno serwisowany, ktoś mógł uzupełnić płyn hamulcowy i może grozić jego przepełnienie. Zanim wciśniesz tłoczek na drugim klocku hamulcowym, zdejmij pokrywę ze zbiornika pompy hamulcowej, aby sprawdzić jego poziom. Jeśli wygląda na to, że płyn może się przelać, odessij jego część za pomocą rurki lub pipety. Poziom płynu będzie się wtedy naturalnie obniżał w miarę zużywania się nowych klocków hamulcowych. Zawsze upewnij się, że poziom nie spadnie poniżej minimalnego poziomu oznaczonego na pompie hamulcowej.
  • Po odsunięciu tłoczków nie powinno być żadnych problemów z nasunięciem zacisku na nowe klocki hamulcowe. Zacisk może wydawać się ciaśniejszy niż w przypadku starych klocków hamulcowych. Upewnij się, że tłoczek jest wsunięty do tyłu tak daleko jak to możliwe i dopasowanie powinno być w porządku.
  • Ponownie zamontuj śrubę w tym samym położeniu, w którym znajdowała się wcześniej i załóż z powrotem oponę. Zrób to samo dla wszystkich innych hamulców, obserwując poziom płynu hamulcowego, gdy popychasz tłoczki do tyłu.
  • Przetestuj hamulce, aby upewnić się, że są w pełni funkcjonalne.
  • Jeśli masz jakiekolwiek obawy lub wątpliwości na każdym etapie procesu, zatrzymać, co robisz i uzyskać profesjonalny spojrzeć. Hamulce są niezwykle ważne i nigdy nie warto składać się na bezpieczeństwo swojego pojazdu.

Uzyskaj ofertę na serwis hamulców

Wszystko o hamulcach

  • Naprawa i wymiana hamulców
  • Jak malować zaciski hamulcowe?
  • Jak przedłużyć żywotność hamulców?
  • Jak wymienić tarcze hamulcowe?
  • Gdzie można dostać tanie akumulatory samochodowe
  • Dlaczego serwis płynu hamulcowego i hydrauliki jest tak ważny
  • Jak zmienić płyn hamulcowy
  • Co to są płytki nośne?
  • Jak zdiagnozować problemy z hamulcami?
  • Jak wymieniać klocki hamulcowe?
  • Jak używać zestawu do odpowietrzania hamulców?
  • Co to jest zestaw do odpowietrzania hamulców?

O serwisie

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Czy warto wypożyczać samochód?
Jak wygląda Polski rynek wypożyczalni samochodów?
Ile kosztuje wypożyczenie samochodu?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u Nas.

 

Kontakt

kontakt@filipekauto.pl

Galeria