Czy można łatać ścianę boczną opony?

Opony nie są może najbardziej skomplikowaną częścią pojazdu, ale z pewnością jedną z najbardziej niezbędnych. Utrzymanie opon w dobrym stanie jest integralną częścią zarówno bezpieczeństwa, jak i osiągów pojazdu, więc gdy opony ulegną uszkodzeniu, ważne jest, aby natychmiast się tym zająć. Prawdopodobnie wiesz, jak łatać opony, ale czy są jakieś ograniczenia tej praktyki? Na przykład, czy można łatać boczną ścianę opony?

Gdzie guma spotyka się z drogą

W oponach dzieje się więcej, niż się na pierwszy rzut oka wydaje. Z biegiem lat technologia produkcji opon ewoluowała, aby uczynić je mocniejszymi, trwalszymi i bezpieczniejszymi w różnych warunkach drogowych. Opona składa się z wielu części, ale dwie główne zewnętrzne części to bieżnik i ściana boczna.

Bieżnik jest tym, co styka się z nawierzchnią. Jest bardzo gruby, zużywa się z czasem i jest to część, na którą zwraca się szczególną uwagę, zwracając uwagę na problemy z ustawieniem zbieżności. Ma się zużywać, ale równomiernie.

Ściana boczna jest cieńsza, ponieważ nie jest przeznaczona do kontaktu z drogą i zużywania się. Chroni ona wewnętrzne warstwy opony, które są strukturalne, i ugina się, gdy opona się obraca i przenosi ciężar pojazdu.

Łatanie opon

Wiele osób ma w samochodzie zestaw korków do awaryjnych napraw na drodze, ale łatanie jest nieco bardziej skomplikowane. Aby prawidłowo założyć łatę, trzeba bezpiecznie zdjąć oponę z samochodu i felgi. Dziura lub miejsce rozdarcia musi zostać oczyszczone i pokryte wulkanizowanym cementem, aby można było założyć łatę od wewnątrz i uszczelnić ją przed ponownym zamontowaniem opony na pojeździe.

Łata przylega do materiału, z którego wykonana jest opona, wokół uszkodzenia, a dodatkowe ciśnienie w wyniku napompowania powoduje jej wypchnięcie na zewnątrz i zatkanie dziury. Jeżeli naprawa zostanie przeprowadzona prawidłowo, powstaje w ten sposób uszczelnienie, które może przetrwać do końca życia opony. Łatki nadają się do naprawiania małych dziur lub rozdarć, na ogół takich, które mają nie więcej niż 1/4 cala.

Naprawa uszkodzeń ściany bocznej

W przypadku nieszczelności, dziury lub rozdarcia ściany bocznej, a nie bieżnika, nie należy naprawiać ich łatą. Cienkość ścianki bocznej sprawia, że łata nie ma zbyt wiele miejsca, a uszkodzenie ścianki bocznej powoduje, że opona traci swoją konstrukcję. Jak już wspomniano, ściana boczna ma tendencję do wyginania się, co powoduje dodatkowe obciążenie naprawy i zwiększa prawdopodobieństwo uszkodzenia łaty, co jest bardziej prawdopodobne przy wyższych prędkościach i ciśnieniu.

Łatanie ściany bocznej nie jest dobrym pomysłem, ponieważ wyciek lub rozerwanie opony podczas jazdy może spowodować utratę panowania nad pojazdem, co może mieć katastrofalne skutki. Jeśli więc dojdzie do uszkodzenia bieżnika, można go załatać, ale jeśli uszkodzeniu ulegnie ściana boczna, trzeba będzie wymienić oponę, co zwykle oznacza wymianę opon przednich lub tylnych parami.

Czy można więc łatać ścianę boczną opony? Odpowiedź brzmi stanowcze nie. Na szczęście uszkodzenie ściany bocznej jest znacznie rzadsze niż uszkodzenie bieżnika, a można je zminimalizować, zwracając uwagę na warunki drogowe, nie przeciążając pojazdu, trzymając się z dala od krawężnika podczas parkowania równoległego oraz utrzymując prawidłowe ciśnienie w oponach, ich rotację i konserwację.

Sprawdź wszystkie opony, felgi i akcesoria dostępne w serwisie NAPA Online lub zaufaj jednej z 17 000 placówek NAPA AutoCare, w których przeprowadzane są rutynowe przeglądy i naprawy. Aby uzyskać więcej informacji na temat łatania opon, porozmawiaj z kompetentnym ekspertem w lokalnym sklepie NAPA AUTO PARTS.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Blair Lampe.

O serwisie

Bez obaw skorzystaj z naszego doświadczenia związanego z motoryzacją.

Czy warto wypożyczać samochód?
Jak wygląda Polski rynek wypożyczalni samochodów?
Ile kosztuje wypożyczenie samochodu?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko u Nas.

 

Kontakt

kontakt@filipekauto.pl

Galeria